Tim Armstrong werkte in het eerste decennium van deze eeuw bij Google als directeur van de salesafdeling. Nu is hij de topman van internet- en mediabedrijf AOL. Armstrong hekelt de online dominantie van Google en Facebook.
De Amerikaanse topmanager Tim Armstrong werkte jaren voor Google, voordat hij in 2009 werd benoemd tot topman van internet- en mediabedrijf America Online (AOL). Sinds 2015 is AOL een dochterbedrijf van de Amerikaanse telecomreus Verizon.
Op een internationale bijeenkomst van de reclamewereld in Cannes wees Armstrong dinsdag op de dominantie van het duo Google en Facebook in de online reclamewereld, zo meldt zakenkrant The Wall Street Journal.
Twee koningen: Google en Facebook
Afgelopen jaar trokken Google en Facebook 43 procent van de wereldwijde online reclame-omzet naar zich toe, blijkt uit schattingen van onderzoeksbureau e-Marketer.
De dominantie van Google en Facebook duikt veelvuldig op in gesprekken met uitgevers, reclamebureaus en marketeers, zegt Armstrong tegen de WSJ. “Men is bang voor een duopolie.”
De grootste zorg van uitgevers en reclamemakers is volgens Armstrong de informatie-voorsprong die Google en Facebook koesteren op het gebied van dataverzameling. Derden die samenwerken met Google en Facebook zouden daarvan worden afgeschermd.
De AOL-topman denkt dat zijn bedrijf zich kan onderscheiden met een minder gesloten houding. "Er ligt een kans voor ons om onderscheidend te zijn met een meer open aanpak, waarbij we data geanonimiseerd delen met onze partners en klanten."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl